21/4 – 3/6 2013

Gennem en række værker, der er beslægtede med arkitektur, installationskunst, design, performance kunst og landskabspleje, er fokus rettet mod forholdet til beskueren og hans / hendes daglige rum. I omfang matcher de enkelte værker udstillingsbygningens monumentale rum, men i kraft af deres sanselighed, deres tilstedeværelse og deres integritet, bliver den monumentale karakter undergravet og erstattet af interaktion og dialog.

Through a number of works that are kindred to architecture, installation art, design, performance art and landscaping, the focus is aimed at the relationship to the viewer and his/her everyday space. To be sure, the individual works, with respect to their scale, match the exhibition building’s monumental halls, but by virtue of their sensuousness, their presence and their integrity, monumental character is subverted and replaced by interaction and dialogue.

29/06 2012

Skulpturi.dk lukker som et fast udstillingssted. Det markerer vi ved, at holde en fest fredag den 29. juni med en lang række indslag af forskellige kunstnere. Aftenen vil byde på alt fra lyrikoplæsning over improvisationsmusik til mad-performance af Madeleine's Madteater.

Skulpturi.dk closes down as a permanent exhibition venue. We mark the occasion with a party the 29. of June encompassing a large number of events from several different artists. During the night we had various poetry-readings, musical performances and the dinner was orchestrated by the Madeleines Food Theatre.

26/5 - 28/6 2012

Udstillingen fejrer samtidens mangfoldighed af tilgange til skulptur ved, at tre kunstnere fra den ældre generation samt tre nyere navne er deltagere. Med deres værker, der spænder over såvel små afsnit på gulv som store vægflader, viser udstillingen bredde i både tid og rum.

The exhibition celebrates our contemporary time’s profusion of approaches to sculpture by enlisting the participation of three artists from the older generation and three newer names. With their works, which span across small sections of the floor as well over larger wall surfaces, the exhibition displays breadth — in both time and space.

13/4 - 12/5 2012

Ordet ‘topos’ (græsk: ‘sted’) optræder i en række gloser med vidt forskellige betydninger, bl.a. utopi, dystopi, biotop og topografi. Med organiske materialer håndgribeliggør Marianne Jørgensen disse ord og udpeger dermed stedet og landskabet som reelle og essentielle faktorer i ethvert samfund. Elementer, der former ikke bare forståelsen af en given kultur, men også menneskets selvforståelse.

The word “topos” (Greek: “place”) forms part of a number of words with widely disparate meanings, including utopia, dystopia, biotope and topography. Using organic materials, Marianne Jørgensen shapes these words and renders them tangible and thereby designates the place and the landscape as real and essential factors in any society, elements that shape not only the understanding of a given culture but also people’s selfunderstanding.

25/2 - 31/3 2012

Til udstillingen bidrager over 60 kunstnere med hver ét værk — en multiple — i mindst tre editioner. SKULPTURI er for en stund omdannet til et kunstsupermarked, hvor det samme værk — eller den samme ‘vare’ — kan erhverves af flere forskellige købere. Værkerne står side om side på reoler og værkfortegnelsen er udskiftet med en vareliste. Udstillingen gør op med kunstverdenens højtskattede idé om det auratiske unikaværk og lader i stedet kunst og hverdagsliv flette sig ind i hinanden.

For the exhibition, more than 60 artists have been asked to contribute one work each — a multiple – in an edition of at least three copies. For the time being, SKULPTURI is converted into an art supermarket, where the same work — or the same “commodity” — can be acquired by several different buyers. The exhibition settles its own accounts with the art world’s cherished idea about the aura-swathed unique work and allows, instead, art and everyday life to become interspersed with one another.

21/1 - 18/2 2012

På udstillingen tager Hartmut Stockter (DE/DK) os med ud i vinterlandskabet og giver os via en række sære lavteknologiske apparater nye perspektiver på den snedækkede natur. Stockter er en usædvanlig original opfinder, og temaet for hans Storm P.’ske konstruktioner er observationer af vores omgivelser. Udstillingen omfatter bl.a. et fugle-fodrings-bræt, der tillader beskueren at lytte til fuglens fodtrin, en krage-observations-slæde komplet med telt, brændeovn, teleskop samt en blomsterdetektor, der gør det muligt at finde visne blomster under sneen.

At the exhibition, Hartmut Stockter (DE/DK) takes us out with him into the winter landscape through a number of peculiar low-tech appliances. Stockter is an exceptionally original inventor and the exhibition include a bird-feeding board that allows the viewer to listen to the bird’s footsteps, a crow-observation sled, complete with tent, wood burning stove, telescope along with a flower detector that makes it possible to find withered flowers beneath the snow.